Megatrendit
Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä
Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat
Vaikutukset:
- Vastuullisuuden merkitys liiketoiminnalle korostuu ja odotukset kasvavat: sidosryhmät odottavat läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta koko arvoketjussa, ja kuluttajia kiinnostaa tuotteiden hiilijalanjälki.
- Sääntely ja raportointi lisääntyvät ja tiukentuvat, ja luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta sekä ilmastonmuutoksen estämistä ja siihen sopeutumista.
- Kiertotaloudesta tulee välttämättömyys ja ilmastonmuutoksen vaikutukset, kuten lämpeneminen, äärimmäiset sääilmiöt, vesivarojen muutokset ja luontokato, näkyvät yhä selvemmin.
- Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee.
Vastauksemme:
- Me huomioimme vastuullisuuden vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet ja kehitämme toimintaamme kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti läpi arvoketjun, yhteistyössä kumppaneidemme kanssa.
- Osallistumme aktiivisesti ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseen vähentämällä päästöjä ja edistämällä kiertotaloutta.
- Investoimme kestävän kehityksen mukaisiin teknologioihin ja panostamme sosiaalisen vastuullisuuden sekä paikallisen elinvoimaisuuden edistämiseen.
Digitalisaatio
Vaikutukset:
- Tiedon määrän ja tarpeen lisääntyminen luovat datataloutta ja digitaalisia ekosysteemejä sekä mahdollistavat tiedon jakamista nopeammin ja laajemmin. Samalla tietoturvallisuuden merkitys korostuu.
- Automaatio, robotiikka sekä tekoäly parantavat tehokkuutta.
- Digitalisaatio nopeuttaa teknologian ja toiminnan muutosta, mikä korostaa jatkuvaa osaamisen kehittämisen tarvetta.
- Digitalisaatio yhdessä sosiaalisen median kanssa vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, ja kasvattaa vaatimuksia helppoudelle ja nopeudelle. Fyysinen ja virtuaalinen maailma yhdistyvät eri alustoilla läpi arvoketjun.
Vastauksemme:
- Digitalisaatio on keskeinen osa strategiaamme kilpailukyvyn ja muutoskyvykkyyden varmistamiseksi.
- Panostamme datan hallintaan, tietoturvan parantamiseen ja ennakoivaan tiedolla johtamiseen.
- Hyödynnämme monikanavaisuutta ja vuorovaikutusta kuluttajaviestinnässä sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.
- Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi arkeamme.
Globalisaatio ja maailmantalous
Vaikutukset:
- Globaalit muutokset, kuten geopoliittiset jännitteet ja pitkien hankintaketjujen haavoittuvuus, vaikuttavat paikallisiin olosuhteisiin.
- Paikallisten hankintojen määrä kasvaa, ja markkinat yhdentyvät trendien ja tuoteideoiden levitessä nopeasti.
- Pandemiat, epidemiat ja mielenterveysongelmat lisääntyvät, ja ihmisoikeusnäkökulmat korostuvat.
- Väestö kasvaa ja ikääntyy, ja huoltosuhde heikkenee.
- Pakolaisuus ja kaupungistuminen lisääntyvät ja taloudellinen ja sosiaalinen eriarvoisuus kasvaa.
Vastauksemme:
- Keskitymme valittuihin markkinoihin, erottuen paikallisuudella mutta vahvistaen samalla kansainvälistä toimintakykyämme.
- Pyrimme hyödyntämään skenaariotyötä geopoliittisten muutosten tunnistamiseksi.
- Reagoimme globaaleihin trendeihin ketterillä toimintamalleilla ja tuotekehityksellä.
- Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta, keskitymme toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja riskienhallintaan sekä kehitämme monimuotoisuuden johtamista.
Kuluttajakäyttäytyminen
Vaikutukset:
- Kuluttajavalinnoissa korostuvat luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä.
- Tuotteiden elinikä lyhenee trendien nopean globalisoitumisen myötä. Kuluttajaryhmät polarisoituvat, ja kuluttaminen personoituu.
- Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät, ja hybridiostamisen kasvu muuttaa fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhdetta.
- Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin.
- Inflaatio vähentää ostovoimaa ja vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen.
Vastauksemme:
- Panostamme kuluttajaymmärrykseen, markkinointiin, myyntiin ja brändin tunnettuuden lisäämiseen.
- Kehitämme tuoteinnovaatioita ja uusia segmenttejä, huomioiden terveellisyyden ja hyvinvoinnin sekä makujen, raaka-aineiden ja pakkausten trendit.
- Kiinnitämme huomiota uusien kuluttajaryhmien sekä pakkauskokojen mahdollisuuksiin.
- Tuemme monikanavaista myyntiä ja hybridiostamista sekä kehitämme tuote- ja palvelukonsepteja eri hintakategorioissa.
- Parannamme tuotanto- ja logistiikkaprosessien hallintaa tuotemäärien kasvaessa.