Accessibility tools

Sulje

Megatrendit

Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä

  Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat

Vaikutukset:

  • Vastuullisuuden merkitys liiketoiminnalle korostuu ja odotukset kasvavat: sidosryhmät odottavat läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta koko arvoketjussa, ja kuluttajia kiinnostaa tuotteiden hiilijalanjälki.
  • Sääntely ja raportointi lisääntyvät ja tiukentuvat, ja luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta sekä ilmastonmuutoksen estämistä ja siihen sopeutumista.
  • Kiertotaloudesta tulee välttämättömyys ja ilmastonmuutoksen vaikutukset, kuten lämpeneminen, äärimmäiset sääilmiöt, vesivarojen muutokset ja luontokato, näkyvät yhä selvemmin.
  • Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee.

Vastauksemme:

  • Me huomioimme vastuullisuuden vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet ja kehitämme toimintaamme kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti läpi arvoketjun, yhteistyössä kumppaneidemme kanssa.
  • Osallistumme aktiivisesti ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseen vähentämällä päästöjä ja edistämällä kiertotaloutta.
  • Investoimme kestävän kehityksen mukaisiin teknologioihin ja panostamme sosiaalisen vastuullisuuden sekä paikallisen elinvoimaisuuden edistämiseen.

  Digitalisaatio

Vaikutukset:

  • Tiedon määrän ja tarpeen lisääntyminen luovat datataloutta ja digitaalisia ekosysteemejä sekä mahdollistavat tiedon jakamista nopeammin ja laajemmin. Samalla tietoturvallisuuden merkitys korostuu.
  • Automaatio, robotiikka sekä tekoäly parantavat tehokkuutta.
  • Digitalisaatio nopeuttaa teknologian ja toiminnan muutosta, mikä korostaa jatkuvaa osaamisen kehittämisen tarvetta.
  • Digitalisaatio yhdessä sosiaalisen median kanssa vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, ja kasvattaa vaatimuksia helppoudelle ja nopeudelle. Fyysinen ja virtuaalinen maailma yhdistyvät eri alustoilla läpi arvoketjun.

Vastauksemme:

  • Digitalisaatio on keskeinen osa strategiaamme kilpailukyvyn ja muutoskyvykkyyden varmistamiseksi.
  • Panostamme datan hallintaan, tietoturvan parantamiseen ja ennakoivaan tiedolla johtamiseen.
  • Hyödynnämme monikanavaisuutta ja vuorovaikutusta kuluttajaviestinnässä sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.
  • Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi arkeamme.

  Globalisaatio ja maailmantalous

Vaikutukset:

  • Globaalit muutokset, kuten geopoliittiset jännitteet ja pitkien hankintaketjujen haavoittuvuus, vaikuttavat paikallisiin olosuhteisiin.
  • Paikallisten hankintojen määrä kasvaa, ja markkinat yhdentyvät trendien ja tuoteideoiden levitessä nopeasti.
  • Pandemiat, epidemiat ja mielenterveysongelmat lisääntyvät, ja ihmisoikeusnäkökulmat korostuvat.
  • Väestö kasvaa ja ikääntyy, ja huoltosuhde heikkenee.
  • Pakolaisuus ja kaupungistuminen lisääntyvät ja taloudellinen ja sosiaalinen eriarvoisuus kasvaa.

Vastauksemme:

  • Keskitymme valittuihin markkinoihin, erottuen paikallisuudella mutta vahvistaen samalla kansainvälistä toimintakykyämme.
  • Pyrimme hyödyntämään skenaariotyötä geopoliittisten muutosten tunnistamiseksi.
  • Reagoimme globaaleihin trendeihin ketterillä toimintamalleilla ja tuotekehityksellä.
  • Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta, keskitymme toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja riskienhallintaan sekä kehitämme monimuotoisuuden johtamista.

Kuluttajakäyttäytyminen

Vaikutukset:

  • Kuluttajavalinnoissa korostuvat luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä.
  • Tuotteiden elinikä lyhenee trendien nopean globalisoitumisen myötä. Kuluttajaryhmät polarisoituvat, ja kuluttaminen personoituu.
  • Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät, ja hybridiostamisen kasvu muuttaa fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhdetta.
  • Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin.
  • Inflaatio vähentää ostovoimaa ja vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen.

Vastauksemme:

  • Panostamme kuluttajaymmärrykseen, markkinointiin, myyntiin ja brändin tunnettuuden lisäämiseen.
  • Kehitämme tuoteinnovaatioita ja uusia segmenttejä, huomioiden terveellisyyden ja hyvinvoinnin sekä makujen, raaka-aineiden ja pakkausten trendit.
  • Kiinnitämme huomiota uusien kuluttajaryhmien sekä pakkauskokojen mahdollisuuksiin.
  • Tuemme monikanavaista myyntiä ja hybridiostamista sekä kehitämme tuote- ja palvelukonsepteja eri hintakategorioissa.
  • Parannamme tuotanto- ja logistiikkaprosessien hallintaa tuotemäärien kasvaessa.