Accessibility tools

Sulje

Olvi yrityksenä

Olvi on ainoa itsenäisenä suomalaisena 1800-luvulta säilynyt panimo, joka luo positiivisia makunautintoja. Olvi on valmistanut juomia jo vuodesta 1878 Iisalmessa, ja nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa, Valko-Venäjällä ja Baltian maissa.

Olvi lyhyesti

  • Emoyhtiö Olvi Oyj on perustettu vuonna 1878.
  • Liikevaihto vuonna 2020 414,9 MEUR.
  • Henkilöstöä 1911, viidessä eri maassa.
  • Olvi Oyj:n A-osake listattu Nasdaq OMX Helsingissä.

Konsernin rakenne

Suomi

Olvi Oyj (1878)
  • 31 % myyntivolyymista (244,4 mltr)
  • 42 % liikevaihdosta (180,3 meur)
  • 40 % liikevoitosta (23,0 meur)
  • 389 työntekijää

Viro

AS A.Le Coq (1807)
  • 14 % myyntivolyymista (109,4 mltr)
  • 17 % liikevaihdosta (70,8 meur)
  • 23 % liikevoitosta (13,3 meur)
  • 324 työntekijää

Latvia

A/S Cesu Alus (1590)
  • 9 % myyntivolyymista (70,9 mltr)
  • 9 % liikevaihdosta (37,4 meur)
  • 6 % liikevoitosta (3,6 meur)
  • 193 työntekijää

Liettua

Volfas Engelman (1853)
  • 15 % myyntivolyymista (122,4 mltr)
  • 12 % liikevaihdosta (55,5 meur)
  • 6 % liikevoitosta (4,2 meur)
  • 240 työntekijää

Valko-Venäjä

OAO Lidskoe Pivo (1876)
  • 31 % myyntivolyymista (245,7 mltr)
  • 20 % liikevaihdosta (83,3 meur)
  • 24 % liikevoitosta (13,6 meur)
  • 765 työntekijää

Missio

Suomalainen Olvi luo positiivisia juomanautintoja

Arvot

Vastuullisuus
Paikallisuus
Positiivisuus
Asiakaskeskeisyys

Strategia

Nykyisen, monipuolisen juomaliiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen ovat strategiamme keskiössä. Meillä on valmius myös epäorgaaniseen kasvuun.

Kannattavaa kasvua ja vahvaa markkina-asemaa tuemme innovatiivisilla ja kysyntälähtöisillä brändeillä niin alkoholi- kuin alkoholittomissa juomissa valituilla markkinoilla. Uusia kasvumahdollisuuksia haemme niin nykyisiltä kuin uusilta markkinoilta.

Strategiset valinnat

  • Vahva markkina-asema sekä monipuolinen ja kehittyvä tuoteportfolio niin alkoholittomissa kuin alkoholillisissa tuotteissa
  • Motivoitunut, oppimiskeskeinen ja osaava henkilöstö
  • Kysyntälähtöinen ja innovatiivinen tuotekehitys
  • Tehokkuuden jatkuva kehittäminen
  • Asiakas- ja datalähtöinen päätöksenteko
  • Kannattava kasvu
  • Alan johtavat vastuullisuuskäytännöt panimo- ja juoma-alalla
  • Digitaalisen kehityksen hyödyntäminen ja innovatiivinen datan käyttö
  • Konsernisynergioiden hyödyntäminen

Visio

Halutuin suomalainen panimo, joka tarjoaa monipuolisen juoma-alan valikoiman.

Olvin tarina

Panimomestari William Gideon Åberg ja rouvansa Onni perustivat juoppouden poistamiseksi panimon Iisalmeen vuonna 1878. Zacharias Topeliuksen hengessä he halusivat tarjota miedompia vaihtoehtoja viinanhimon villitsemille kansalaisille. Tuolloin Suomessa toimi noin 78 panimoa. Itsenäisenä suomalaisena niistä on säilynyt ainoastaan Olvi.

Tutustu Olvin historiaan Olvi-fi -sivustolla