Accessibility tools

Sulje

Megatrendit

Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä.

  Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat

Vaikutukset:

  • Odotukset vastuullisuudelle syvenevät ja sen merkitys kasvaa
  • Sidosryhmämme odottavat läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja turvallisuutta läpi arvoketjun; vastuullinen liiketoimintamalli on tulevan menestyksen edellytys
  • Kuluttajia kiinnostaa erityisesti tuotteiden hiilijalanjälki
  • Sääntely ja raportointivelvollisuudet lisääntyvät, vastuullisuusarvioiden merkitys kasvaa
  • Luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta ja ilmastonmuutokseen
    sopeutumista, kiertotaloudesta tulee välttämättömyys
  • Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät selvemmin; ilmasto lämpenee, luontokato
    kiihtyy ja äärimmäiset sääolosuhteet yleistyvät
  • Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee

Vastauksemme:

  • Teemme vaikuttavaa vastuullisuustyötä kehittämällä toimintaamme ja koko arvoketjuamme kestävän kehityksen mukaisesti yhdessä kumppaneidemme kanssa
  • Huomioimme odotukset tuotteissamme, toiminnassamme ja viestinnässämme
  • Arvioimme oman toiminnan ympäristövaikutuksia ja vähennämme päästöjä
  • Varmistamme materiaalien kierrätettävyyden ja lisäämme kiertotalouden hyödyntämistä
    niissä
  • Arvioimme ilmastonmuutoksen vaikutuksia toimintaamme riskien ja mahdollisuuksien
    kautta.
  • Vähennämme omalta osaltamme ympäristökriisiä ja osallistumme ekologiseen
    jälleenrakennukseen
  • Investoimme ympäristöystävälliseen tuotantoteknologiaan sekä panostamme sosiaalisen vastuullisuuden näkökohtien huomioimiseen ja toimintamme läpinäkyvyyteen
  • Edistämme paikallista elinvoimaisuutta

  Digitalisaatio

Vaikutukset:

  • Tiedon ja datan määrät kasvavat luoden datataloutta ja digitaalisia ekosysteemejä lisäten samalla tiedon jakamista läpi arvoketjun
  • Automaatio, robotiikka ja tekoäly haastavat tapaa toimia ja lisäävät tehokkuutta
  • Digitalisaatio nopeuttaa teknologian muutosta ja muokkaa toimintamalleja
  • Teknologiasta ja datasta tulee osa arkeamme, jolloin jatkuvan osaamisen kehittämisen tarve korostuu
  • Digitalisaatio ja sosiaalinen media näkyvät kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisessä;
    helppous, läpinäkyvyys ja nopeus korostuvat
  • Fyysinen ja virtuaalinen maailma lähentyvät ja digitaaliset alustat lisääntyvät läpi arvoketjun

Vastauksemme:

  • Digitalisaatio on osa strategiaamme, jolla varmistamme tulevaisuuden kilpailukyvyn ja
    muutoskyvykkyyden
  • Panostamme datan hallintaan ja hyödyntämiseen sekä ennakoivaan tiedolla johtamiseen niin omassa toiminnassa kuin läpi arvoketjun
  • Hyödynnämme eri kanavia ja vuorovaikutteisuutta kuluttajaviestinnässä sekä paremman asiakaskokemuksen luomisessa
  • Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi työtämme

  Globalisaatio ja maailmantalous

Vaikutukset:

  • Globaalit, nopeat muutokset vaikuttavat paikallisiin toimintaedellytyksiin
  • Geopoliittiset jännitteet lisääntyvät
  • Pitkät hankintaketjut ovat entistä haavoittuvampia ja
    paikallisten hankintojen määrä lisääntyy
  • Trendit ja tuoteideat leviävät nopeasti; markkinat yhdentyvät
  • Kansainväliset suuryritykset vahvistuvat ja paikalliset toimijat ovat haastajia
  • Pandemiat, epidemiat ja mielenterveysongelmat lisääntyvät
  • Ihmisoikeusnäkökulmat korostuvat osana kestävän kehityksen edistämistä
  • Maailman väestön kokonaismäärä kasvaa, vaikka tietyillä alueilla väestö vähenee, samalla maahanmuutto ja pakolaisten määrä lisääntyvät ja kaupungistuminen jatkuu
  • Ihmisten elinikä nousee, ikääntyneen väestön osuus kasvaa ja huoltosuhde heikkenee
  • Vaurastumisen kehitys heikentyy ja väestön taloudellinen
    eriarvoisuus kasvaa

Vastauksemme:

  • Keskitymme valituille markkinoille ja erottaudumme niillä paikallisuudella, mutta vahvistamme samalla kykyä toimia tehokkaana ja uskottavana kansainvälisenä toimijana
  • Seuraamme globaaleja trendejä ja muutoksia sekä vastaamme niihin ketterillä toimintamalleilla ja
    tuotekehityksellä
  • Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta
  • Kehitämme riskienhallintaa ja skenaariotyötä sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamista kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden
  • Kehitämme valmiuksia monimuotoisemman ja heterogeenisemman työvoiman johtamiseen

Muutokset kuluttajakäyttäytymisessä

Vaikutukset:

  • Luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä korostuvat valinnoissa
  • Tuotteiden elinikä lyhenee, kun trendit globalisoituvat ja
    leviävät nopeammin
  • Kuluttajaryhmät polarisoituvat, kuluttaminen personoituu ja arvopohjaistuu, myös laatu- ja hintatietoisuus jakavat kuluttajia
  • Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät
  • Hybridiostaminen kasvaa, jolloin fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhde muuttuu korostaen ostamisen helppoutta ja nopeutta ja lisäten mahdollisuuksia verkkokaupassa
  • Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin ja suositteluihin
  • Kuluttajien ostovoimaa ja -käyttäytymistä vähentää inflaation aiheuttama käytettävissä olevien varojen lasku

Vastauksemme:

  • Lisäämme kuluttajaymmärrystä sekä kehitämme markkinointia, myyntiä ja brändejä tunnettavuutta, ostokäyttäytymistä ja ostosuositteluja tukevasti
  • Panostamme tuoteinnovaatioihin ja uusiin tuotesegmentteihin sekä huomioimme trendit mauissa, raaka-aineissa ja pakkauksissa
  • Kiinnitämme huomiota ihmisten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
  • Huomioimme uusien kuluttajaryhmien ja pakkauskokojen luomat mahdollisuudet
  • Kehitämme monikanavaista myyntiä hybridiostamista tukevasti
  • Kehitämme uusia tuote- ja palvelukonsepteja sekä tuotetiedon saatavuutta
  • Kehitämme tuotanto- ja logistiikkaprosessin hallintaa säilyttääksemme tehokkuuden tuotemäärien kasvaessa polarisoitumisen ja yksiköllisyyden vuoksi