Accessibility tools

Sulje

Megatrendit

Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat
haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä.

  Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat

Vaikutukset:

  • Odotukset vastuullisuudelle syvenevät ja sen merkitys kasvaa
  • Sidosryhmämme odottavat läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja turvallisuutta läpi arvoketjun; vastuullinen liiketoimintamalli on tulevan menestyksen edellytys
  • Kuluttajia kiinnostaa erityisesti tuotteiden hiilijalanjälki
  • Sääntely ja raportointivelvollisuudet lisääntyvät, vastuullisuusarvioiden merkitys kasvaa
  • Luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta ja ilmastonmuutokseen
    sopeutumista, kiertotaloudesta tulee välttämättömyys
  • Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät selvemmin; ilmasto lämpenee, luontokato
    kiihtyy ja äärimmäiset sääolosuhteet yleistyvät
  • Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee

Vastauksemme:

  • Teemme vaikuttavaa vastuullisuustyötä kehittämällä toimintaamme ja koko arvoketjuamme kestävän kehityksen mukaisesti yhdessä kumppaneidemme kanssa
  • Huomioimme odotukset tuotteissamme, toiminnassamme ja viestinnässämme
  • Arvioimme oman toiminnan ympäristövaikutuksia ja vähennämme päästöjä
  • Varmistamme materiaalien kierrätettävyyden ja lisäämme kiertotalouden hyödyntämistä
    niissä
  • Investoimme ympäristöystävälliseen tuotantoteknologiaan ja panostamme toimintamme läpinäkyvyyteen
  • Arvioimme ilmastonmuutoksen vaikutuksia toimintaamme riskien ja mahdollisuuksien
    kautta. Vähennämme omalta osaltamme ympäristökriisiä ja osallistumme ekologiseen
    jälleenrakennukseen
  • Edistämme paikallista elinvoimaisuutta

  Digitalisaatio

Vaikutukset:

  • Tiedon ja datan määrä kasvaa luoden datataloutta
  • Automaatio, robotiikka ja tekoäly haastavat tapaa toimia ja lisäävät tehokkuutta
  • Digitalisaatio nopeuttaa teknologian muutosta ja haastaa toimintamalleja
  • Teknologiasta ja datasta tulee osa arkeamme
  • Digitalisaatio ja sosiaalinen media näkyvät kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisessä;
    helppous, läpinäkyvyys ja nopeus korostuvat
  • Fyysinen ja virtuaalinen maailma lähentyvät ja digitaaliset alustat lisääntyvät läpi arvoketjun
  • Jatkuvan osaamisen kehittämisen tarve korostuu

Vastauksemme:

  • Digitalisaatio on osa strategiaamme, jolla varmistamme tulevaisuuden kilpailukyvyn ja
    muutoskyvykkyyden
  • Panostamme datan hallintaan ja hyödyntämiseen sekä ennakoivaan tiedolla johtamiseen
  • Hyödynnämme eri kanavia ja vuorovaikutteisuutta kuluttajaviestinnässä sekä paremman asiakaskokemuksen luomisessa
  • Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi työtämme

  Globalisaatio ja muutokset maailmantaloudessa

Vaikutukset:

  • Globaalit, nopeat muutokset vaikuttavat paikallisiin toimintaedellytyksiin
  • Geopoliittiset jännitteet lisääntyvät
  • Pitkät alihankintaketjut ovat haavoittuvia
  • Trendit ja tuoteideat leviävät nopeasti; markkinat yhdentyvät
  • Kansainväliset suuryritykset vahvistuvat ja paikalliset toimijat ovat haastajia
  • Pandemiat ja epidemiat yleistyvät

Vastauksemme:

  • Keskitymme valituille markkinoille ja erottaudumme niillä paikallisuudella, mutta vahvistamme samalla kykyä toimia tehokkaana ja uskottavana kansainvälisenä toimijana
  • Seuraamme globaaleja trendejä ja muutoksia sekä vastaamme niihin ketterällä tuotekehityksellä
  • Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta
  • Kehitämme riskienhallintaa sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamista koronapandemian ja
    Ukrainan sodan oppien mukaisesti

  Muutokset väestörakenteessa

Vaikutukset:

  • Kaupungistuminen jatkuu
  • Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät
  • Maailman väestön määrä kasvaa; maahanmuutto ja pakolaisten määrä lisääntyvät
  • Tietyillä markkina-alueilla väestö vähenee
  • Ihmisten elinikä nousee, ikääntyneen väestön osuus kasvaa ja huoltosuhde heikkenee
  • Mielenterveysongelmat lisääntyvät
  • Vaurauden kasvamisen edellytykset heikentyvät ja eriarvoisuus kasvaa

Vastauksemme:

  • Huomioimme uusien kuluttajaryhmien ja pakkauskokojen luomat mahdollisuudet
  • Kehitämme uusia tuote- ja palvelukonsepteja
  • Väestön väheneminen ja monimuotoisuuden lisääntyminen haastavat työnantajaa; työvoiman saatavuus ja reilu johtaminen korostuvat
  • Huomio kiinnittyy ihmisten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Muutokset kuluttajakäyttäytymisessä

Vaikutukset:

  • Luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä korostuvat valinnoissa
  • Kuluttajaryhmät polarisoituvat, kuluttaminen personoituu ja arvopohjaistuu, myös laatu- ja hintatietoisuus jakavat kuluttajia
  • Hybridiostaminen kasvaa, jolloin fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhde muuttuu korostaen  ostamisen helppoutta ja nopeutta
  • Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin ja suositteluihin
  • Kuluttajien ostovoimaa ja -käyttäytymistä vähentää inflaation aiheuttama käytettävissä olevien varojen lasku

Vastauksemme:

  • Lisäämme kuluttajaymmärrystä sekä kehitämme markkinointia, myyntiä ja brändi-identiteettiä ostokäyttäytymistä tukevaksi
  • Panostamme tuoteinnovaatioihin ja uusiin tuotesegmentteihin sekä huomioimme trendit mauissa, raaka-aineissa ja pakkauksissa
  • Tuotteiden elinikä lyhenee, kun trendit globalisoituvat ja leviävät nopeammin
  • Tuotemäärät kasvavat polarisoitumisen ja yksilöllisyyden kautta
  • Tuotanto- ja logistiikkaprosessin tehokkuuden hallinnan merkitys kasvaa
  • Vahvistamme brändiemme tunnettavuutta ja haluttavuutta ostosuosittelujen lisäämiseksi