Megatrendit
Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat
haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä.
Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat
Vaikutukset:
- Odotukset vastuullisuudelle syvenevät ja sen merkitys kasvaa
- Sidosryhmämme odottavat läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja turvallisuutta läpi arvoketjun; vastuullinen liiketoimintamalli on tulevan menestyksen edellytys
- Kuluttajia kiinnostaa erityisesti tuotteiden hiilijalanjälki
- Sääntely ja raportointivelvollisuudet lisääntyvät, vastuullisuusarvioiden merkitys kasvaa
- Luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta ja ilmastonmuutokseen
sopeutumista, kiertotaloudesta tulee välttämättömyys - Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät selvemmin; ilmasto lämpenee, luontokato
kiihtyy ja äärimmäiset sääolosuhteet yleistyvät - Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee
Vastauksemme:
- Teemme vaikuttavaa vastuullisuustyötä kehittämällä toimintaamme ja koko arvoketjuamme kestävän kehityksen mukaisesti yhdessä kumppaneidemme kanssa
- Huomioimme odotukset tuotteissamme, toiminnassamme ja viestinnässämme
- Arvioimme oman toiminnan ympäristövaikutuksia ja vähennämme päästöjä
- Varmistamme materiaalien kierrätettävyyden ja lisäämme kiertotalouden hyödyntämistä
niissä - Investoimme ympäristöystävälliseen tuotantoteknologiaan ja panostamme toimintamme läpinäkyvyyteen
- Arvioimme ilmastonmuutoksen vaikutuksia toimintaamme riskien ja mahdollisuuksien
kautta. Vähennämme omalta osaltamme ympäristökriisiä ja osallistumme ekologiseen
jälleenrakennukseen - Edistämme paikallista elinvoimaisuutta
Digitalisaatio
Vaikutukset:
- Tiedon ja datan määrä kasvaa luoden datataloutta
- Automaatio, robotiikka ja tekoäly haastavat tapaa toimia ja lisäävät tehokkuutta
- Digitalisaatio nopeuttaa teknologian muutosta ja haastaa toimintamalleja
- Teknologiasta ja datasta tulee osa arkeamme
- Digitalisaatio ja sosiaalinen media näkyvät kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisessä;
helppous, läpinäkyvyys ja nopeus korostuvat - Fyysinen ja virtuaalinen maailma lähentyvät ja digitaaliset alustat lisääntyvät läpi arvoketjun
- Jatkuvan osaamisen kehittämisen tarve korostuu
Vastauksemme:
- Digitalisaatio on osa strategiaamme, jolla varmistamme tulevaisuuden kilpailukyvyn ja
muutoskyvykkyyden - Panostamme datan hallintaan ja hyödyntämiseen sekä ennakoivaan tiedolla johtamiseen
- Hyödynnämme eri kanavia ja vuorovaikutteisuutta kuluttajaviestinnässä sekä paremman asiakaskokemuksen luomisessa
- Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi työtämme
Globalisaatio ja muutokset maailmantaloudessa
Vaikutukset:
- Globaalit, nopeat muutokset vaikuttavat paikallisiin toimintaedellytyksiin
- Geopoliittiset jännitteet lisääntyvät
- Pitkät alihankintaketjut ovat haavoittuvia
- Trendit ja tuoteideat leviävät nopeasti; markkinat yhdentyvät
- Kansainväliset suuryritykset vahvistuvat ja paikalliset toimijat ovat haastajia
- Pandemiat ja epidemiat yleistyvät
Vastauksemme:
- Keskitymme valituille markkinoille ja erottaudumme niillä paikallisuudella, mutta vahvistamme samalla kykyä toimia tehokkaana ja uskottavana kansainvälisenä toimijana
- Seuraamme globaaleja trendejä ja muutoksia sekä vastaamme niihin ketterällä tuotekehityksellä
- Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta
- Kehitämme riskienhallintaa sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamista koronapandemian ja
Ukrainan sodan oppien mukaisesti
Muutokset väestörakenteessa
Vaikutukset:
- Kaupungistuminen jatkuu
- Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät
- Maailman väestön määrä kasvaa; maahanmuutto ja pakolaisten määrä lisääntyvät
- Tietyillä markkina-alueilla väestö vähenee
- Ihmisten elinikä nousee, ikääntyneen väestön osuus kasvaa ja huoltosuhde heikkenee
- Mielenterveysongelmat lisääntyvät
- Vaurauden kasvamisen edellytykset heikentyvät ja eriarvoisuus kasvaa
Vastauksemme:
- Huomioimme uusien kuluttajaryhmien ja pakkauskokojen luomat mahdollisuudet
- Kehitämme uusia tuote- ja palvelukonsepteja
- Väestön väheneminen ja monimuotoisuuden lisääntyminen haastavat työnantajaa; työvoiman saatavuus ja reilu johtaminen korostuvat
- Huomio kiinnittyy ihmisten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Muutokset kuluttajakäyttäytymisessä
Vaikutukset:
- Luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä korostuvat valinnoissa
- Kuluttajaryhmät polarisoituvat, kuluttaminen personoituu ja arvopohjaistuu, myös laatu- ja hintatietoisuus jakavat kuluttajia
- Hybridiostaminen kasvaa, jolloin fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhde muuttuu korostaen ostamisen helppoutta ja nopeutta
- Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin ja suositteluihin
- Kuluttajien ostovoimaa ja -käyttäytymistä vähentää inflaation aiheuttama käytettävissä olevien varojen lasku
Vastauksemme:
- Lisäämme kuluttajaymmärrystä sekä kehitämme markkinointia, myyntiä ja brändi-identiteettiä ostokäyttäytymistä tukevaksi
- Panostamme tuoteinnovaatioihin ja uusiin tuotesegmentteihin sekä huomioimme trendit mauissa, raaka-aineissa ja pakkauksissa
- Tuotteiden elinikä lyhenee, kun trendit globalisoituvat ja leviävät nopeammin
- Tuotemäärät kasvavat polarisoitumisen ja yksilöllisyyden kautta
- Tuotanto- ja logistiikkaprosessin tehokkuuden hallinnan merkitys kasvaa
- Vahvistamme brändiemme tunnettavuutta ja haluttavuutta ostosuosittelujen lisäämiseksi